Hva er hodepine?

Hodepine er en folkesykdom som de fleste av oss opplever en gang iblant. Det finnes svært mange årsaker til hodepine. Noen årsaker er vanlige, og noen årsaker er svært sjeldne.

Vi skiller mellom to hovedtyper hodepine: Primær hodepine: Hodepinen er en sykdom i seg selv. Sekundær hodepine: Hodepinen skyldes annen sykdom.

Det er stort sett like mange av de primære og sekundære typene i befolkningen, men de mest vanlige er de to primære: migrene og spenningshodepine.

Det er mange ulike årsaker til hodepine. Her får du oversikt over 15 av de vanligste:

• Hodepinen pulserer/dunker og sitter som oftest bare på ene siden av hodet. Man blir vár for lyd og lys og aktivitet og føler seg best om en får ligge på et mørkt og stille rom og sove det av seg.

Selve årsaken til at man får migrene er de genene man har med seg, også kan det være utløsende faktorer som man blir påvirket av og som kan være med på å utløse og trigge et anfall. Man kan altså legge til rette for at man får så sjeldne og så milde anfall som mulig, men man kan ikke kurere migrene.

Les mer om migrene her

• Dette er vanlig ved stress og psykisk overbelastning over tid, eller hvis man hele tiden må anstrenge seg for å se klart. Spenningshodepine kjennetegnes ved at hodepinen gir trykk i hodet og føles som et stramt bånd som sitter rundt hele hodet.

Den er ikke som den klassiske migrenen, altså ensidig og pulserende. Spenningshodepine kan vare flere dager i strekk, eller enda lenger, og vedkommende kjenner den gjerne igjen fra tidligere anfall. Det er vanlig å være svimmel samtidig.

• Enkelte dager hvor det oppstår serier med hodepineanfall hvor smerten er intens og sitter bak øyet. Anfallene finner oftest sted på natten og varer fra et kvarter og opptil tre timer.

• Smertestillende og til og med migrenemedisin, hvis brukt feil, kan gi kronisk hodepine ved at medikamentene i seg selv opprettholder eller forverrer hodepinen.

• Trigeminusnevralgi er anfall med intense, korte, skarpe, lynende eller gjennomborende smerter i deler av ansiktet som forsynes av trigeminusnerven. Behandlingen er medikamentell eller kirurgisk.

Les mer om trigeminusnevralgi

• Etter hodeskade kan det oppstå et syndrom bestående av spenningshodepine, tretthet, konsentrasjonsproblemer og redusert hukommelse.

• Dette er noe av det første som sjekkes når problemstillingen hodepine dukker opp. Selv hos små barn skal blodtrykket måles ved hodepine. Det er ikke bare røyking, diabetes, stress og kolesterol som gir høyt blodtrykk. Det kan også være binyrelidelser, svulster og bindevevsdannelser i blodårene inn til nyrene. Dette er lidelser som kan oppstå i alle aldre.

• Kramper, lammelser, følelsesforstyrrelser, språkproblemer eller problemer med bevegelser, skriving eller annet, er gjerne de første symptomene. Hodepine oppstår senere, når svulsten har vokst seg større og hevelsen rundt har tiltatt. Den blir sterkere når trykket i hodet øker, det vil si når du bøyer hodet nedover, hoster, nyser, bruker magemusklene på toalettet og lignende. Personlighetsforandring og en pupille som utvider seg på ene øyet, kan også være symptom på hjernesvulst

Varselsignaler for hjernesvulst

• En sterk og ny type hodepine. Den når maksimal smerteintensitet i løpet av 30 minutter.

• De over 50 år bør søke lege for undersøkelse dersom de opplever hodepine for første gang i sitt liv, eller dersom den er annerledes.

• Alle må søke lege snarest dersom hodepinen forverres når man hoster/nyser, lener seg fremover eller når man anstrenger seg under avføringen.

• Morgenhodepine eller hodepine som fører til at man våkner.

• Synstap, endret personlighet eller nevrologiske symptomer som lammelser, kramper, følelsesforstyrrelser eller bevissthetstap etc.

• Subaraknoidalblødning. Svært akutt start og kan føles som et «pistolskudd i nakken». Man opplever nakkestivhet, lysskyhet og ligger krummet i sengen og i mørket. Dundrende hodepine. Ved slike symptomer skal man ta kontakt med lege umiddelbart.

• Hodepine, kanskje ømhet når man berører tinningene, feber, tretthet, tyggesmerter og sist, men ikke minst: dobbeltsyn eller forbigående synstap. Det er gjerne synstapet som setter fart i legeoppsøkningen, og det er bra, for tilstanden krever umiddelbar behandling med kortison.

• Snøvlete tale og ensidig kraftsvikt eller lammelse, samt at ene munnviken henger og rynker i ansiktet forsvinner (ene halvdelen av pannen) er klassiske symptomer på drypp og hjerneslag. I tillegg kommer hodepine, kvalme/oppkast på grunn av trykkøkningen (følger hevelsen). Alle symptomene er på én halvdel av kroppen. Forskjellen på drypp og hjerneslag er at ved drypp går symptomene tilbake igjen innen det har gått 24 timer.

• Hodepine, i tillegg til at personer ser regnbuefarger selv når de ser på vanlig (hvitt) lys (vanlig lampelys). Synet blir redusert og uklart. Opptrer kun på ene siden. Rød på øyet, men bare rundt iris.

• Feber, uklar, stiv nakke, intens hodepine, lyssky.

• Lav blodprosent (anemi), lavt blodsukker (hypoglykemi), menstruasjonssyklusbetinget, binyresykdom, carcinoid syndrom, polycystisk ovariesyndrom, medikamenter (p-piller, nitroglyserin), forgiftninger, betennelser i øre, øyne eller kjeve, systemiske sykdommer (lupus, mononukleose, inflammatorisk tarmsykdom, AIDS), ryggmargsprøve (spinalpunksjon), febersykdom, dehydrering, brå nedtrapping av kaffe, alkohol eller kortison etc.

• Det er vanlig å ha hodepine når man er gravid, og det trenger ikke å ha en direkte sammenheng med svangerskapet. Men hvis hodepinen kommer sammen med symptomer som synsforstyrrelser, kvalme, magesmerter og eventuelt svært rask vektoppgang, kan hodepine være et symptom på svangerskapsforgiftning.

Slik bestiller du time for behandling